MALT WHISKY YEARBOOK 2016 – CZYLI RANKINGI I STATYSTYKI, PO KTÓRYCH ŚWIAT WHISKY STAJE SIĘ BARDZIEJ ZHIERARCHIZOWANY I CZYTELNY

Malt Whisky Yearbook to coroczne kompendium wiedzy o whisky. To przede wszystkich informacja o destylarniach whisky z całego świata, funkcjonujących, nowo otwartych, jak i zamkniętych z różnych powodów. Pełna statystyk oraz analiz z jednej strony, z drugiej bogata w aktualne fotografie i felietony na czasie, pisane przez gigantów whisky jak m.in. Charles MacLean, czy Ian Buxton. Dodając przegląd niezależnych bottlerów (independent bottlers), polecanych sklepów whisky z całego świata oraz najciekawszych stron www poświęconych whisky, mamy w jednej ręce najbardziej aktualną w danym roku whiskypedię. I nie pomijając, wszystko dzięki Ingvar’owi Ronde i jego zespołowi.
W moje ręce wpadła po raz pierwszy edycja Malt Whisky Yearbook 2016 (historia zaczęła się w 2006 roku). Oczy szeroko otwarte. W ciągu sekundy moja wiedza i dostęp do wiedzy zostały zwielokrotnione. W tym miejscu wspomnę, że e-whisky.pl, otrzymało zgodę od Ingvar’a Ronde na wykorzystanie wybranych fragmentów Malt Whisky Yearbook 2016, a przede wszystkim istotnych liczb, którymi właśnie się z Wami podzielę.
Jak wspomniane i podkreślone – MWY 2016 to kompendium wiedzy whisky i nie ulega wątpliwości, że będzie moją inspiracją na kolejne miesiące. Na początek to, co tygrysy lubią najbardziej, czyli rankingi. Na podstawie danych od IWSR (agencji badającej rynek alkoholi na świecie), wiemy jakie są największe marki Single Malt Scotch Whisky w roku 2014. I stało się najciekawsze z najciekawszych – czyli detronizacja króla (lub królowej:-) – najlepiej sprzedającą się Single Malt Whisky została The Glenlivet w ilości 12 768 000 butelek. To wzrost o 9% w porównaniu z poprzednim rokiem. Chivas Brothers (Pernod Ricard) wykonują świetną pracę. Zdetronizowanym królem, rządzącym nieprzerwanie od (przynajmniej) 1963 roku jest Glenfiddich (William Grant & Sons) ze sprzedażą światową na poziomie 12 576 000 butelek. Różnica niewielka, ale jakże istotna. Ciekawe, kto wygrał grę o tron w 2015, czekamy na wyniki.
Na trzecim miejscu podium, szacowny The Macallan, należący do wspominanej przy okazji opisywania destylarni Highland Park, Edrington Group, z ilością 9,9 miliona sprzedanych butelek i 4% wzrostem. Czwarte miejsce, to piękna marketingowa (i oczywiście nie tylko) praca potentata od luksusu, czyli Moët Hennessy (należącego z kolei do grupy LVMH) i konsekwentny wzrost marki Glenmorangie w ostatnich latach do 5,9 miliona butelek. Piąte miejsce to również konsekwentna praca marketingowa, ale i dystrybucyjna giganta Diageo i jego produkt The Singleton (w trzech wersjach Glen Ord, Glendullan i Dufftown), ze sprzedażą na poziomie 4,9 miliona butelek i wzrostem aż 20% od poprzedniego roku.
Abelour, również – jak lider The Glenlivet – należący do Chivas Brothers (Pernod Ricard), przeskoczył Glen Granta z ilością 3,5 miliona sprzedanych butelek i zajął szóstą pozycję. Wygląda to na mocną ofensywę “Braci” w segmencie Single Malt Whisky. Wspomniany Glen Grant, należący do Campari, sprzedał się w ilości 3,3 miliona butelek i spadł na siódmą pozycję.
Ósma pozycja to lider z Islay, czyli Laphroaig, należący obecnie do Beam Suntory, z gwałtownym 17% wzrostem do 3,1 miliona butelek. Wynik mistrzowski, znając mocno określony charakter Laphroaig. Dziewiąta pozycja to Balvenie, druga marka Single Malt, należąca do William Grant & Sons z wynikiem 2,9 milionów butelek. Dziesiątkę zamyka wyspiarski Talisker (Diageo) z wynikiem 2,3 miliona butelek.
TOP10 Scotch Malt Whisky – udział sprzedaży na świecie %
Globalna konsumpcja Single Malt Scotch Whisky wzrosła w 2014 o ponad 5% do 8,6 milionów 9-litrowych opakowań. Dla porównania globalna konsumpcja Blended Scotch Whisky spadła o ponad 1% do 86,7 milionów 9-litrowych opakowań. Widzimy więc, że rynek blended whisky jest 10-krotnie większy od rynku Single Malt.
Wracając do jednostki sprzedanych butelek, zdecydowanym liderem w 2014 w kategorii Blended Scotch Whisky (i oczywiście w latach poprzednich) jest Johnnie Walker (Diageo) z wynikiem 225 milionów butelek, ale z tendencją negatywną. Na drugim miejscu Ballantine’s (Chivas Brothers – Pernod Ricard) z ilością 70 milionów butelek. Na trzecim miejscu również należący do Pernod Ricard – Chivas Regal z wynikiem 55 milionów sprzedanych butelek. Czwarte miejsce to Grant’s (William Grant & Sons) z ilością 53 milionów butelek, a piąte J&B (Diageo) 43 milionów.
TOP10 Scotch Blended Whisky – udział sprzedaży na świecie %
Idąc w jeszcze wyższe rejestry konsumpcji dochodzimy do najlepiej sprzedającej się whisky na świecie – jest to… indyjska whisky Officer’s Choice (Allied Blenders & Distillers) z wynikiem 362 milionów butelek.
Drugie miejsce podium okupuje również indyjska whisky McDowell’s No. 1 (United Spirits – przejmowane przez Diageo) – 300 milionów butelek. Więcej, na 10 najlepiej sprzedający się whisky na świecie 8 pochodzi z Indii – dopiero na trzecim miejscu jest wspominany Johnnie Walker i na szóstym Jack Daniel’s z ilością 140 milionów butelek sprzedanych w 2014 roku. Świat nie jest taki jak nam się wydawało… Najlepiej sprzedający się bourbon – Jim Beam (Beam Suntory), na jedenastym miejscu – 89 milionów sprzedanych butelek. Najlepiej sprzedająca się kanadyjska whisky – Crown Royal (Diageo) na miejscu trzynastym, z wynikiem 64 milionów butelek. Najlepiej sprzedająca się irlandzka whiskey to Jameson (Pernod Ricard) – czternaste miejsce i 56 milionów sprzedanych butelek.
TOP10 Whisky(ey) na świecie – ilość mln 9-litrowych opakowań
Biorąc pod uwagę wszystkie napoje wysokoprocentowe Officer’s Choice wskakuje w 2014 roku na podium, ale na ostatnie jego miejsce. Na drugim miejscu jest filipińska brandy Emperador (Alliance Global Group) z ilością około 400 milionów butelek. Pierwsze miejsce należy do koreańskiego soju (alkohol na bazie ryżu, ziemniaków, pszenicy lub jęczmienia, bywa, że z batatów lub tapioki) i marki Jinro (Hite-Jinro) z kosmicznym wynikiem 820 milionów sprzedany butelek w 2014. Raz jeszcze – świat alkoholi nie jest taki jak nam się wydawało…
Dane liczbowe użyte w tym artykule pochodzą z wydania Malt Whisky Yearbook 2016, za zgodą autora (oraz za pośrednictwem tego wydania od IWSR oraz Drinks International).
Wykresy stanowią własność e-whisky.pl
Zdjęcia pochodzą ze stron http://www.maltwhiskyyearbook.com/, http://www.theglenlivet.com/, http://www.glenfiddich.com/, http://www.themacallan.com/, https://www.johnniewalker.com/, http://abdindia.com/officers_choice/, http://english.hitejinro.com/Bran/Soju/bran_soju_jinr.asp